עבודה עם ילדים בעזרת הספר

ילדים בכל הגילים נפגשים עם מושג המוות. חלקם חווים בעצמם אובדן ונפרדים בכאב ממישהו קרוב ואהוב, וחלקם נחשפים לנושא דרך סיפורים, סרטים או אירועים המתרחשים סביבם. ילדים בגילים שונים חווים ומתמודדים עם המוות אחרת. הם מנסים להבין את משמעות המוות והרבה שאלות מתעוררות בהם. הם מתמודדים עם עצבות, געגוע, כעסים ואף פחדים וזקוקים ליד מכוונת ותומכת.

חשוב לעזור לילדים להתמודד עם עוצמת הרגשות שעולים בהם וגם להשיב על שאלות קשות הקשורות ביכולת שלהם להבין את סופיות וסיבתיות המוות.

הספר "סבא גדי קופץ לביקור" הנו ספר דו צדדי. בצדו האחד, סיפור דמיוני על סבא גדי ש"מת כבר הרבה שנים" אבל ערב אחד הוא קופץ לביקור ופוגש את ארבעת נכדיו. הקריאה בספר מעודדת את הילדים להיזכר, לדמיין ולדבר על דמויות אהובות שאינן. כל פרדה מתחילה במפגש. לעתים עם משהו שכלל לא הכרנו ולפעמים ממשהו אהוב שאיננו עוד.

לדמיון יש כוח מרפא עבור ילדים. הם שואבים ממנו כוח ונחמה ולכן, צדו השני של הספר הוא מעין אלבום זיכרונות שבו מוזמן הילד הקורא להיזכר בדמות אהובה ולכתוב, לספר ולצייר את סיפורו האישי.
הספר עוזר לילדים לדבר על המוות ולהתמודד עם אובדן ופרידה ממישהו אהוב.

דרכים לעבוד עם הספר

חשוב לקרוא בספר לפני הקריאה הראשונית לילדים. הספר מעורר רגשות גם אצלנו המבוגרים ומומלץ להתכונן לקריאה לילדים.

קריאה בספר ביחד עם הילד ועבודה משותפת באלבום הזיכרונות תעזור לילד בתהליך הרגשי. מומלץ לעבור על פני הדפים, להסביר ולתווך אותם לילדים, לעזור להם בכתיבה, לצייר אתם ביחד ולאפשר לילדים לעבוד בקצב שלהם.

במהלך השיחה שלכם עם הילדים  עשויים לעלות נושאים רבים:

סופיות המוות –  חשוב להדגיש את סופיות המוות, ילדים צעירים מפתחים פנטזיה על שובו של המת ומתקשים להבין את סופיות המוות. חיים בצל הפנטזיה והכמיהה לחזרתו של המת מקשים על תהליך הפרדה והאבל.

רגשות אשם – ילדים עשויים לפתח רגשות אשם. ילדים צעירים עשויים לשייך מחשבות שהיו להם לפני מותה של דמות אהובה לתוצאת המוות. חשוב להיות ערים למחשבות אלו, להרגיע אותם ולהיעזר באיש מקצוע במידה ואלו מחשבות טורדניות והמדאיגות אתכם.

כעס, פחד, עצב – מותה של דמות אהובה וקרובה מעורר מגוון רגשות של כעס, פחד, עצב ועוד. רגשות אלו קשורים בתהליך איבוד האבל ומותאם לכל גיל. אם אינכם בטוחים בתגובות הילדים, האם אלו רגשות צפויים ו"נורמליים" או מדאיגים, מומלץ להיעזר באיש מקצוע מומחה בתחום האובדן והאבל.

מי יקשיב ויחבק אותי? – למי ניתן לפנות? מי יכול לעזור? גננת / מורה / יועצת במסגרות החינוכיות. הורה / דוד / סבתא וקרובי משפחה נוספים. הפחד שיקרה משהו לאנשים קרובים לי ובגיל מבוגר יותר גם לי, הנו תגובה רגשית אופיינית וקשורה בהבנת הסופיות שבמוות. חשוב לתת לילד תחושה שאינו לבד ויש סביבו אנשים רבים שהוא יכול לבטוח בהם.

מצוקות והתמודדויות לא תקינות – חשוב לזהות מצוקות והתמודדויות לא תקינות: התנהגות רגרסיבית, חרדות המלוות בהימנעויות, שינוי קיצוני במצב הרוח, בתאבון בהרגלי השינה, אובדן עניין בחברים, הסתגרות וביטויי של ייאוש וחוסר תקווה. חשוב לפנות להתייעצות ולקבל עזרה בכל מצב של סימנים מדאיגים.

המלצה על חומר קריאה נלווה ואנשי טיפול –

אלבום הזיכרונות – שמירה על הזיכרונות של מי שמת באלבום זיכרונות אישי. באלבום ניתן לצייר, לכתוב ולהדביק תמונות. מומלץ לרכוש אלבום נפרד לכל ילד או להיעזר בדפי הזיכרון שספר כבסיס ליצירת אלבום אישי.