מה זה ניהול כעסים?

כעס הנו רגש לגיטימי, מתוך מגוון הרגשות שילדים מרגישים. לרוב, כעס הנו תגובה רגשית למצבים יומיומיים המעוררים מחשבות של חוסר צדק ("זה לא הוגן"), שלא מבינים אותי, שפוגעים בי ועוד. זהו רגש לגיטימי שהופך לבעיה רק כשהילד מתקשה לנהל ולווסת את עוצמת הכעס שלו, או לבטא את הכעס בדרך מקובלת. כשביטוי הכעס הוא בפגיעה של הילד בעצמו או בסביבתו, יש צורך לעזור לו. תוקפנות, התפרצויות זעם, אלימות מילולית או פיזית, סרבנות וצעקות – אלו מגוון הדרכים הלא-יעילות בהן יבטא הילד את הכעס, התסכול והקושי שלו.

ילד שלא יודע לכעוס, לתת ביטוי לרגשות שלו ולבקש עזרה בזמן מצוקה – ירגיש בודד ודחוי, וכועס וממורמר עוד יותר. לרוב, ילד מתפרץ עשויי לחוות מעגל הרסני ותקוע של תסכול-כעס-התפרצות-כעס-תסכול וחוזר חלילה. הסביבה חסרת אונים לעזור לו, לשים גבולות ולסייע, והילד חווה את עצמו כ"בעייתי, "רע" ואפילו לא-אהוב.

אלו ילדים חשוב ללמד לכעוס?

ילדים מתפרצים מתקשים לווסת את עוצמת הכעס שלהם. הפרשנות שלהם לאירועים שמתרחשים היא שלילית (עשו לי / פגעו בי) ולרוב מגבירה את עוצמת הכעס שלהם. ילד כזה חסר את המיומנויות להרגיע את עצמו ולמנוע את ההתפרצות הבאה. הורים לילדים אלו חווים הורות מאתגרת ולא-צפויה, מתח רב בסביבת הילד שלהם ותחושת אשם על שאינם מצליחים להיות הורים סמכותיים ולעצור את הילד בזמן. מעבר לכל אלו, ילדים מתפרצים פוגעים באווירה המשפחתית היומיומית, יוצרים מתח רב ומריבות קשות.

ניהול כעסים מבוסס על העיקרון שניתן ללמד ילדים איך לנהל נכון את עוצמת הכעס ולבטא את הכעס שלהם בדרך שלא תפגע בהם, באחרים או בסביבה. כלומר, נעזור לילד ללמוד איך להתנהג אחרת כשהוא כועס. כמו שלימדתם את הילד שלכם לדבר או לרכב על אופניים, כך ניתן ללמד את הילד שלכם איך לכעוס מבלי להרוס. רוב הילדים משלמים מחיר יקר על ההתפרצויות שלהם, וישמחו לשתף פעולה עם תכנית עבודה שתלמד אותם ותקל עליהם. תכנית העבודה פשוטה להבנה וליישום אך דורשת, כמו כל למידה, שיתוף פעולה והתמדה. אלו יביאו להקלה מהירה בעוצמת הכעס ובהתפרצויות האופייניות לילדכם.

הורים, איך תדעו שיש בעיה? כל הילדים כועסים. כולם צועקים לפעמים, בוכים, מתרגזים מאד ומתנהגים בדרך לא-נעימה. איך תדעו שמדובר בקושי אמיתי של הילד שלכם לנהל את כעסיו ולווסת את עוצמתו ?  היעזרו בדף המצורף כדי להבין יותר את הקושי.

זכרו, יתכן וקיים קושי רגשי נוסף או סיבה אחרת לכעס של הילד שלכם. שאלון זה מיועד לתת לכם כיוון חשיבה ואינו מסמך אבחוני מדויק ומקצועי. אם הנכם מודאגים ולא בטוחים לגבי סיבת ההתפרצויות של ילדכם, אם מדובר בשינוי פתאומי בדפוסי התנהגות מוכרים, מומלץ לפנות להתייעצות עם איש טיפול מתחום בריאות הנפש

מה המחיר שהילד שלכם משלם על ההתפרצויות שלו? נהלו שיחה רגועה עם הילד (לא בזמן כעס או התפרצות), ובדקו עמו האם היה מעוניין לשנות את הדרך שבה הוא כועס.  המודעות שלו למחיר ההתפרצויות והצעת עזרה יעוררו מוטיבציה ויגייסו את הילד שלכם לשתף פעולה בלימוד ניהול כעסים היעזרו בדף המצורף כדי לעזור לילד שלכם להבין את המחיר שהוא משלם על ההתפרצויות שלו.

"מתי קפיץ הכעס שלי משתחרר?"

עזרו לילדכם לזהות מתי הוא מגיע להתפרצויות זעם; באלו מצבים יומיומיים הוא נוטה לתגובות כעס עוצמתיות או לפיצוץ. מודעות למצבים אלו יעזרו לו להימנע מהם ולזהות מחשבות שמשחררות לו את "קפיץ הכעס". זהו שלב ראשון והכרחי בתהליך הלמידה.

כנסו אל הדף והיעזרו בשאלון המצורף. למדו את ילדכם שלכם באלו מצבים הוא נוטה להתפרץ.

ניהול כעסים מבוסס על הרעיון המוביל שבו הילד מזהה את הנקודה שבה עליו לעצור, לקחת פסק זמן ולהתרחק; אותה נקודה שבה אם לא יתרחק – הוא יתפוצץ. הילד ילמד לזהות את הסימנים המתריעים על עלייה בעוצמת הכעס שלו, ויתרגל עצירה בזמן, מיומנויות שעוזרות לו להירגע ודרכים "נכונות" לבטא את הכעס שלו.

לימוד לקיחת פסק זמן והתרחקות בזמן הנכון הם החלק החשוב ביותר בתכנית העבודה. יחד עם זאת, בתכנית העבודה ישנם גם חלקים מהותיים נוספים שמספקים לילד מיומנויות להתמודדות טובה יותר. התייחסות לכל המרכיבים שבתכנית העבודה יבטיחו את הצלחת הילד.

היעזרו בדף המצורף ללימוד ניהול כעסים.

נלמד את הילד לדבר ולהיות אסרטיבי הילד ילמד לדבר את הכעס שלו; להסביר מה הוא חושב/מרגיש; לזהות מה הוא צריך ולבקש זאת באופן ברור. יכולת מילולית טובה וחוויה של שיח מפחיתים את עוצמת הכעס.

היעזרו בדף המצורף ללימוד תקשורת "כועסת" 

היעזרו בדף – מילים עם כוח

החיים לא צודקים הורים מכירים את דרכי החשיבה של הילד שלהם:  ילדים שמתקשים לקבל מצבים לא צודקים (בעיניהם), ילדים שמרבים לומר "זה לא פייר", "למה אני" או "תמיד אני", וילדים עם נטייה להתבוננות שלילית על מצבים. נלמד ילדים להכיר דפוסי חשיבה אלו ואת הכעס שהם מעוררים בהם. נעזור להם להבין שהפרשנות שלהם לא תמיד מדויקת, או שאכן לפעמים המציאות אינה הוגנת ומכעיסה ויש לקבלה. ילדים אלו זקוקים לעזרת ההורים בתיווך המציאות ובהסתכלות רחבה יותר על מצבים יומיומיים.

היעזרו בדף המצורף להכרות עם דפוסי החשיבה

מה מרגיע אותי?

פתחתי בכך שהכעס הוא חלק מהחיים שלנו. לכן, חשוב ללמד את הילד להרגיע את עצמו. ילדים עם התפרצויות כעס חסרים את מיומנויות ההרגעה העצמית. חישבו עם הילדים אילו פעילויות מרגיעות אותם, מסיחות את דעתם או עוזרות להם ברגעי הכעס.

היעזרו בדף המצורף לחשיבה על דרכים להירגע

היעזרו בדך המצורף להכנת "תיבת הרגעות" (מומלץ לשימוש בכיתה בשיתוף המורה)

 

לסיום, הורידו לילד שלכם את מפת הכעס שלו. דף המסכם את כל תהליך הלמידה.